Cliëntenraad Deventer helpt

Wordt u soms duizelig van de wirwar aan regels? Van het invullen van formulieren? En heeft u een laag inkomen? Dan kan de Cliëntenraad Deventer u helpen! U kunt een afspraak maken met de vrijwilligers die u graag ontvangen in hun kantoor aan de Bierstraat.

De regelgeving in Nederland is soms heel ingewikkeld, lang niet iedereen kan daar de weg in vinden. Voor mensen met een laag inkomen (tot 130% van het bijstandsniveau) is het vaak te duur om daar professionele hulp bij in te schakelen. Gelukkig is er dan de Cliëntenraad die – met vrijwilligers die heel goed de weg weten in regeltjesland – hulp kan bieden. ‘Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een uitkering, toeslagen of kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen’, legt Henk Loderus, voorzitter van de Cliëntenraad Deventer uit. ‘Of het schrijven van een bezwaarschrift. Daarvoor moet je zo veel gegevens invullen, dat is voor veel mensen echt lastig. En dan moet het meestal ook digitaal, dat is ook vaak een drempel. Mensen zien echt door de bomen het bos niet meer, wat moet je wel en wat juist niet invullen? De toeslagenaffaire heeft ons geleerd dat een klein foutje grote gevolgen kan hebben. Wij zijn er goed in thuis en helpen de mensen graag. Sommige mensen komen mensen regelmatig even langs als ze brieven hebben gekregen van een instantie. Dan kijken we even mee en leggen uit wat er mee wordt bedoeld. En nee, onze hulp kost niks. Wij doen dit allemaal vrijwillig. De gemeente geeft een subsidie voor de vaste kosten. Iedereen mag ons bellen voor een afspraak!’

Doorverwijzen

Naast het helpen met formulieren en aanvragen, kunnen de medewerkers van de Cliëntenraad inwoners van Deventer ook op weg helpen naar de juiste instantie of het zoeken naar mogelijkheden voor inkomensondersteuning. Waar moet je zijn als je een huis zoekt? Voor een energiecontract? Een zorgverzekering? Kan ik extra geld krijgen voor mijn schoolgaande kind? ‘Ja, wij weten goed de weg’, aldus Henk. ‘kunnen helpen met het maken van een afspraak. Daarna moeten de mensen het wel zelf regelen, maar als er dan weer ingewikkelde formulieren voorbij komen, kunnen ze weer bij ons terecht!

Advies

De Cliëntenraad maakt ook deel uit van de Adviesraad Sociaal Domein Deventer (ASDD). Deze raad geeft het college van burgemeester en wethouders én de gemeenteraad gevraagd en ongevraagd advies over allerhande zaken in het Sociaal Domein in Deventer. ‘Wij zien het bijvoorbeeld snel als er over een bepaald onderwerp ineens heel veel vragen komen. Dan kunnen we de gemeente adviseren om daar extra aandacht aan te besteden. Ook letten we op de omgang met mensen door de instanties. Als we signalen krijgen dat dat niet goed gaat, melden we dat.’

Heeft u een vraag?

Wilt u hulp bij een aanvraag of het invullen van een formulier? Neem dan contact op met de mensen van de Cliëntenraad Deventer en maak een afspraak.
Tel: 0570 64 36 99, E-mail: info@cliëntenraaddeventer.nl
Het kantoor aan de Bierstraat 52 is op maandag, dinsdag en woensdag open van 10.00 tot 16.00 uur.
U bent er van harte welkom!

 

Partners

© 2024 Stichting Deventer Sportploeg | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafisch ontwerp VIADesign | Technische realisatie Sieronline B.V.